FUNCTIONELE SCHOONHEID
Een design dat de esthetische kenmerken van het Alfa Romeo DNA en de essentie van Italiaans design samenvat en versterkt, een nieuwe interpretatie met oog voor hedendaags karakter en functionaliteit.
BUITENKANT
Een zwevend V-vormige “Scudetto”
Een opvallend zwevend V-vormige “Scudetto” vormt de centrale focus vooraan op uw Alfa Romeo Tonale.
Headlights
De Full-LED Adaptive Matrix 3+3 koplampen zorgen voor de beste lichtomstandigheden, dankzij het Adaptive Front Lighting System en de Glare-Free High Beam Segmented Technology. De eerste past de dimlichtkoplampen voortdurend aan op basis van snelheid en rijomstandigheden, terwijl de tweede automatisch beide verkeersrichtingen in het oog houdt om andere bestuurders niet te verblinden.
Rear lights
De Full-LED adaptive Matrix 3+3 koplampen vormen een unieke signatuur, trouw aan het zuiverste DNA van Alfa Romeo.
Lichtmetalen
20” "Teledial" lichtmetalen velgen met een design dat een moderne interpretatie brengt van het thema "telefoondraaischijf" van de iconische wagens van de jaren 1960, zoals de 33 Stradale.
INTERIEUR
De bestuurder centraal
De Tonale is ontworpen om de bestuurder altijd centraal te stellen. De prestigieuze materialen, premium voorzieningen en exclusieve meerkleurige sfeerverlichting creëren de perfecte sfeer voor elke rit. Daarbij is de vernieuwde middenconsole van een nieuwe draaiknop voorgezien, die het verfijnde en technologische uiterlijk verder versterkt.
Aanraakscherm
Ervaar een geavanceerd infotainmentsysteem met het 10,25"" HD aanraakscherm met draadloze mirroring dankzij Apple CarPlay en Android Auto™. Met zijn smartphone-achtige interface is het infotainment van de Tonale volledig personaliseerbaar met widgets die kunnen worden ingesteld met behulp van een intuïtief drag-and-drop-systeem, zodat de technologie van uw Alfa Romeo aan uw behoeften kan worden aangepast. De Alfa Connect Services met Alexa* Voice Service geven u onderweg een heus thuisgevoel.
*Amazon, Alexa en alle bijbehorende logo's zijn handelsmerken van amazon.com, Inc. of haar dochterondernemingen.
Instrumentenbord Cannocchiale
De sportieve en hightech-omgeving is ontworpen met focus op de bestuurder. Het “telescopische” instrumentenbord, ook wel “Cannocchiale” genoemd, en het 12.3” volledig digitale scherm en een 10.25” aanraakscherm garanderen een boeiende rij-ervaring waarbij passie en controle hand in hand gaan.
Omgevingsverlichting
De exclusieve meerkleurige sfeerverlichting op het dashboard tilt de stijl van de Alfa Romeo Tonale naar een hoger niveau. Kies de kleur die bij uw emoties past.
Geluidsysteem
Het 470 watt Harman Kardon premium geluidssysteem met 14 luidsprekers omringt u met machtig geluid.
PERFORMANCE
Rijdynamiek
De Alfa Romeo Tonale wil sportiviteit voor de 21ste eeuw herdefiniëren met een gevarieerd aanbod van motoren: van de dynamische Hybrid 160 pk tot de krachtige Plug-in Hybrid Q4 280 pk en de wendbare Diesel 130 pk.
Alfa Romeo Tonale Hybride VGT 160 PK
De 160 HP Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) wordt uitgerust met voorwielaandrijving en nieuwe hybride technologie. Dankzij de turbolader met variabele geometrie, gecombineerd met de Alfa Romeo 7-traps TCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en de "P2"-elektromotor met 48 volt en een vermogen van 15 kW en 55 Nm kan de 1,5-liter benzinemotor de wielen aandrijven, zelfs wanneer de interne verbrandingsmotor uitgeschakeld is. Alfa Romeo heeft voor deze technische oplossing gekozen om een authentieke elektrische ervaring te bieden. Met de versnellingsbak kunt u starten en rijden in elektrische modus, tegen lage snelheid en bij het parkeren en cruisen; daarbij worden de typische prestaties van een benzinemotor gegarandeerd, maar met een verbruik (gas + elektrisch) dat vergelijkbaar is met dat van een dieselmotor, met een uiterst lineaire vermogensafgifte en een briljante versnelling.
Alfa Romeo Tonale Plug-in hybride 280 PK
De krachtigste uitvoering van het gamma wat betreft prestaties en niveau van elektrificatie is de exclusieve 280 pk sterke Plug-in Hybrid Q4. Zijn geavanceerde hybride systeem combineert de 1,3-liter MultiAir turbobenzinemotor - die tractie levert aan de voorwielen - met een elektromotor die aan de achterwielen gekoppeld is. Het systeem beschikt over een 15,5 kWh-batterij en levert een totaal vermogen van 280 pk. Daarmee mag het zich de sportiefste uitvoering in het gamma noemen, met een versnelling van 0-100 km/u in slechts 6,2 seconden. De plug-in hybride uitvoering is uitgerust met Q4 vierwielaandrijving voor optimale controle en ultiem rijplezier. De Tonale Q4 rijdt bijzonder efficiënt, met een rijbereik tot 63 km in 100% elektrische modus in de WLTP gecombineerde cyclus. Om de efficiëntie te maximaliseren, duurt het 2,5 uur om de batterij volledig op te laden met behulp van de 7,4 kW boordoplader.
Alfa Romeo Tonale diesel 130 PK
De nieuwe 1,6-liter 130 pk dieselmotor vervolledigt het gamma en biedt volledige keuzevrijheid. Dankzij het koppel van 320 Nm en de koppeling met de 6-traps Alfa Romeo TCT automatische transmissie met dubbele koppeling, staat de Tonale diesel garant voor een hoog niveau van rijplezier, flexibiliteit en efficiëntie. Eveneens met de dieselmotor beschikt de Alfa Romeo Tonale over de meest directe besturing in het segment (13,6:1), waardoor hij qua wendbaarheid en rijdynamiek aan de top van de klasse staat. De auto is standaard uitgerust met Alfa Romeo Torque Vectoring en FSD (Frequency Selective Damping) schokdempers. De architectuur is voorzien van een geavanceerd ophangingsontwerp: het MacPherson-schema op beide assen, met specifieke geometrie en karakteristieke hoeken, maximaliseert het sportieve karakter van de Tonale.
DRIVING DYNAMICS
De beste besturing in zijn klasse en iconische aluminium schakelflippers
De Alfa Romeo Tonale is natuurlijk en instinctief, precies en direct en is met een stuurverhouding van 13,6 toonaangevend in de C-SUV. In combinatie met de geavanceerde voor- en achterwielophangingssystemen herdefinieert hij hoe een SUV op de weg moet aanvoelen. De Tonale is ook voorzien van een ander onderscheidend en iconisch Alfa Romeo-kenmerk: volledig aluminium, monoblok, op de stuurkolom gemonteerde schakelflippers, die een responsief en opwindend alternatief bieden voor elke rit of reis.
Perfect weight distribution
De gewichtsverdeling tussen de twee assen zorgt voor een nieuwe dimensie van rijplezier. Tonale modellen met tweewielaandrijving maken gebruik van een uitstekende balans tussen de massa's om de koppelafgifte op de grond en de wegligging in bochten te optimaliseren. Dit laatste wordt verder benadrukt in de versie met vierwielaandrijving Q4, die koppel kan leveren aan zowel de voor- als de achteras.
Brake-by-wire technologie en Brembo remklauwen
De Alfa Romeo Tonale is het enige model in zijn segment dat is uitgerust met het geavanceerde brake-by-wire systeem, bekend als IBS. Innovatie en prestaties, mechanica en elektronica komen allemaal samen voor een geweldige remrespons op de weg en een uniek rempedaalgevoel. Dit systeem zorgt voor een maximale energieterugwinning met minder trillingen en een kortere remweg. De algehele remprestaties van de Veloce-versie zijn verbeterd door het gebruik van vaste remklauwen van Brembo, met vier zuigers en zelfventilerende schijven voor en volle schijven achter.
Actieve tweetraps klepvering
De Tonale is uitgerust met de nieuwste intelligente ophangingssystemen. Het tweetraps kleppensysteem is standaard op de Veloce en past zich in milliseconden aan de wegomstandigheden en het rijgedrag aan. Kies tussen de standen Comfort en Sport en ervaar hoe een speciale klep en zuiger de elektronische schokdempers en dempers onafhankelijk van elkaar regelen.
Alfa Romeo electronic self-locking differential
De voorwielaangedreven versies van de Tonale, Hybrid en Diesel, zijn standaard uitgerust met het elektronische zelfblokkerend differentieel van Alfa Romeo om een geweldige tractie te garanderen voor een soepele en nauwkeurige rijervaring, die de wendbaarheid en het sportieve karakter van deze auto benadrukt. Dit systeem, dat in de DNA-selector is ingebouwd en met de MacPherson voorwielophanging wordt gecombineerd, biedt een sportieve en effectieve rijdynamiek door de stabiliteit van de auto te regelen en het vermogen naar de wielen te leiden bij het accelereren in bochten. Het biedt ook optimale controle op gladde oppervlakken en helpt onderstuur te verminderen door het koppel van het binnenste naar het buitenste wiel over te brengen om te zorgen voor acceleratie in de lengterichting en maximale tractie.
TECHNOLOGIEËN
DNA
De DNA Drive Mode Selector is ontworpen om de efficiëntie en prestaties in verschillende rijomstandigheden te optimaliseren.
- DYNAMIC : op maat gemaakt voor opwindende sportieve rijervaringen. Met een verbeterde vermogensafgifte en scherpe stuurrespons biedt deze modus maximale wendbaarheid en controle.
- NATURAL : ideaal voor dagelijks gebruik, de Natural-modus zorgt voor een harmonieus evenwicht tussen prestaties en comfort. Bij de Hybrid-versies zijn de elektromotor en de stuurrespons geoptimaliseerd voor een soepeler dagelijks rijgedrag.
- ADVANCED EFFICIENCY : ontworpen om de energie-efficiëntie en de elektrische actieradius te maximaliseren, zonder afbreuk te doen aan het rijplezier. In de "A"-modus rijdt de Tonale Plug-in Hybrid Q4 volledig elektrisch.
NFT digitaal certificaat
De Tonale is het eerste voertuig op de markt dat is uitgerust met een Non-Fungible Token digitaal certificaat. Op basis van een Blockchain-technologie kan de NFT voertuiggegevens registreren om een uniek, en onvervalsbaar rapport van de levenscyclus van het voertuig te genereren. Dit rapport garandeert dat de auto correct werd onderhouden en dat kan een positieve impact hebben op de restwaarde van uw Tonale wanneer u hem zou willen doorverkopen. Op de tweedehandsmarkt vormt het NFT-certificaat immers een bijkomende bron van betrouwbaarheid voor eigenaars of verdelers.
CONNECTIVITEIT
De Alfa Connect-diensten bezorgen u een unieke ervaring aan boord en helpen u om uw Alfa Romeo te bedienen - waar u ook bent – mede dankzij de My Alfa Connect-app.
Voel u thuis met amazon alexa
De nieuwe Alfa Romeo Tonale is uitgerust met Amazon Alexa* ingebouwd voor een heus thuisgevoel terwijl u onderweg bent. U kunt het direct vanuit de cockpit gebruiken, zonder uw aandacht op de weg te verliezen, om items aan uw boodschappenlijstje toe te voegen, om suggesties te vragen over bezienswaardigheden in de buurt, of om apparaten thuis te bedienen, zoals de verlichting, thermostaat en andere aangesloten apparaten. U kunt uw voertuig ook beheren en controleren vanuit uw Amazon Alexa* Voice Service thuis. Vraag het gewoon om realtime updates te ontvangen over de status van uw voertuig, het brandstofpeil, de laatste locatie en meer. more.
*Amazon, Alexa en alle verwante logo's zijn handelsmerken van amazon.com, Inc. of zijn filiaal. De auto moet naar behoren uitgerust zijn met een Uconnect™ 5 NAV-systeem. Een ""Wi-Fi-hotspotplan voor in de auto"" en een gekoppelde Amazon-account zijn vereist om Alexa in de auto te kunnen gebruiken. De dienst is beschikbaar in IT, FR, DE, ES, UK, IE, AT.
ADAS
Niveau 2 autonoom rijden
Alfa Romeo Tonale heeft niveau 2 van Ondersteund Rijden bereikt dankzij een aan de voorkant gemonteerde camera die de omgeving van de auto lateraal en in de lengterichting in de gaten houdt, in combinatie met drie andere systemen: Intelligente adaptieve cruisecontrol, rijstrook-centrering en file-assistent. Deze drie systemen werken samen om de juiste positie op de weg te handhaven met minimale tussenkomst van de bestuurder. Deze functies helpen om het voertuig op de juiste snelheid en in het midden van zijn rijstrook te houden, waardoor de kans op botsingen wordt verkleind, terwijl de omgeving van het voertuig wordt gecontroleerd in druk verkeer waar vaak ongelukken gebeuren.
Dode hoek- en achterwaartse dwarsprofieldetectie
Dit systeem bewaakt de dode hoeken van de bestuurder tijdens het rijden en geeft een visuele waarschuwing op de bijbehorende buitenspiegel wanneer een ander voertuig in de dode hoek wordt gedetecteerd. Het kan ook corrigerende stuurmanoeuvres uitvoeren om aanrijdingen met voertuigen in de dode hoek te helpen voorkomen. De achteruitrijhoekdetectie wordt geactiveerd wanneer de Alfa Romeo Tonale achteruit rijdt, wat helpt bij het achteruit uitparkeren en andere situaties met beperkt zicht. Bovendien waarschuwt het de bestuurder voor voertuigen die van opzij naderen.
360° view camera with dynamic gridlines
De 360° View Camera geeft een volledig overzicht van de omgeving van de auto weer op het 10,25" digitale touchscreen met een dynamisch raster. Dit systeem omvat vier high-definition camera's op de voorgrille, achteruitkijkspiegel en de koffer, zodat parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes gemakkelijker gaat.
Rijstrook-centreringssysteem
Het Lane Centering System controleert de zijwaartse beweging van uw nieuwe Alfa Romeo Tonale om het voertuig in het midden van de rijstrook te houden, zelfs in drukke verkeersomstandigheden.
Intelligente snelheidscontrole
Het Traffic Sign Recognition System gebruikt de boordcamera om verkeersborden te identificeren: het geeft ze weer op het scherm en maakt de bestuurder attent op de geldende snelheidsbeperking. De Intelligent Speed Control sugereert om de snelheid te beperken tot de gedetecteerde limiet. Indien de bestuurder dit aanvaardt, worden de instellingen van de cruise control automatisch aangepast.
Autonome noodrem
De Tonale gebruikt zijn vooraan gemonteerde camera om de bestuurder visueel en auditief te waarschuwen in geval van een stilstaand voertuig, voetgangers of fietsers die zich voor de auto bevinden. Kan de bestuurder niet tijdig stoppen, dan gaat het systeem het voertuig autonoom afremmen om een aanrijding te voorkomen of de impact ervan te beperken.
Detectie slaperige bestuurder
Het Drowsy Driver Detection-systeem detecteert de eerste tekenen van vermoeidheid door de stuurbewegingen en de interacties van de bestuurder te monitoren. Bij detectie geeft het systeem geluidssignalen en visuele waarschuwingen en wordt de bestuurder aangeraden om een pauze te nemen.
Herinneringswaarschuwing achterbank
Het Rear Seat Reminder Alert-systeem werd ontworpen om de aanwezigheid van een object op de achterbank te detecteren. Dit systeem wordt geactiveerd aan het begin van elke rit wanneer de bestuurder een achterdeur opent. Op het einde van de rit, wanneer het voertuig wordt uitgeschakeld, waarschuwt het systeem de bestuurder dat hij/zij de achterbank moet controleren.